terug_naar_homepage
login_linkspoot
lees_ook

seizoen 15/16:
figuranten
Butterfly
keuzes
Johan Cruijff
Jetro
kijk en zicht
verwondering
cyclus
pijnbank
spelletjes
kleurloos
Realisten en romantici
Blind

exposure

De macht van de commercie reikt ver. Als Johan Derksen zegt dat alleen Ajax en Feyenoord landelijk goed verkopen en PSV, ondanks het grossieren van landstitels, toch uiteindelijk provinciale dekking heeft qua verkoopcijfers, dan geloof ik dat meteen. De rest van de clubs is sowieso regionaal gebonden qua interessegebied, dus zowel bladvulling van VI als zendtijd zal voor het grootste gedeelte aan de klassieke clubs worden besteed.
Voetbal International is een commercieel blad en laat gezien haar missie (zoveel mogelijk bladen verkopen) logischerwijs haar oren hangen naar wat de doelgroep wil. Niet te diepgaand, tenzij het cijfers betreft van uitgaven en omzetten, niet teveel op de man (daar hebben ze Nico Dijkshoorn voor) en vooral dus Ajax en Feyenoord.

En dan kijk je naar Studio Voetbal, of Studio Sport. Beide programma s worden door de publieke omroep NOS uitgezonden. Ze worden gemaakt met financiering door publieke gelden en mogen dus een publieke afspiegeling zijn van wat er leeft onder de belastingbetaler. Dan is het dus ook logisch dat Ajax en Feyenoord het meest aan bod komen, maar een publieke zender heeft ook nog een idealistische voortrekkersrol. Schaamteloos het (mooie, dat wel) doelpunt van Urby Emanuelson bejubelen met een opmerking dat ... clubs als Real en AC Milan wel interesse zullen tonen (in Emanuelson, red.) gaat wel vier straten te ver. Dan mag Ron Vlaar zich met zijn late gelijkmaker tegen Heracles wel de nieuwe ManU aankoop noemen en zo kunnen we dan nog wel even doorgaan. Ajax krijgt onevenredig veel meer exposure dan de rest van de eredivisieclubs. Dat is commercieel gezien wellicht logisch, maar nogmaals, Studio Voetbal en Sport zijn uitzendingen van de NOS, dus het op zijn Tarantino s overbelichten van oliedomme bitchslapperij door Afellay ten opzichte van zuigertje Enoh, terwijl Luis Suarez enkele weken daarvoor zijn dikke middelvinger naar het vijandelijke publiek opsteekt (airtime 15 seconden, inclusief commentaar), getuigt van een gekleurdheid die een publiek programma nu juist zou moeten pogen te vermijden. Jack van Gelder komt uit Amsterdam, maar zijn invloed op de gespreksonderwerpen is in hoge mate ingegeven door Mokumse belangen. We zitten 7 wedstrijden van het einde van de competitie, FC Twente staat nog steeds stijf bovenaan, maar op een enkel itempje na is er geen airtime gereserveerd voor deze dark horse. En als Roda-trainer Harm van Veldhoven wat roept is het een reserve Belgische randdebiel, maar als Martin Jol verkondigt dat Ajax van de huidige kampioen heeft gewonnen is er niemand die zegt dat dat totaal geen prestatie is, gezien de positie die AZ op dat moment op de ranglijst innam (12e).

Ach, wellicht prijst FC Twente zich rijk met weinig aandacht van de media. De ellende, kinnesinne, achterklap en gekonkel dat dit in de regel met zich meebrengt doet een club zelden goed. Ajax weet er alles van, Feyenoord was jarenlang ook voer voor de tabloids. PSV heeft 20 jaar lang garen gesponnen bij de gemoedelijkheid op de Herdgang en kende alleen met Romario een kortstondige media-hetze, FC Twente doet dat nu. Niemand rept een woord over een mogelijk unieke landstitel, Steve McClaren zit niet met zijn Britse humor opeens leuk te doen in allerlei prietpraatprogramma s, maar is gewoon aan het werk. Op het veld.
Laat de rest maar de krantenkolommen vullen, je wordt er geen zak wijzer van als je wekelijks het onderwerp bent in de voetbalbladen, krantencolumns en televisie-analyse.
FC Twente gaat stilletjes naar de titel, zoals ze daar ook al enige jaren stilletjes timmeren aan de commercieel verantwoorde weg.
The Sound of Silence.

copyright by © judge