terug_naar_homepage
login_linkspoot
Twitter

If u GIVE respect, u will GET respect.. remember that! thats how i live!..

Gregory van der Wiel heeft het aan de stok met Ajax fans. Toen de spelers na de wanvertoning tegen Auxerre hun fans wilden bedanken, reageerde het publiek furieus. Luie varkens, werken voor je geld, arrogante zwijnen, zomaar wat termen die de spelers richting hoofd geslingerd gekregen. Types als Vertonghen (die nette Belg die kutkakkerlakken zong) en Alderweireld lachten nerveus. Enoh - door Martin Jol constant tijger genoemd - had zojuist een wedstrijd lang spelers van de tegenpartij de bal in de voeten gespeeld.
Hij dacht dat hij werd toegezongen.

Twee spelers zeiden: Fuck you fans, wij gaan douchen. Dat waren Luis Suarez en Gregory van der Wiel. De absolute vedette en de rechtsback. Na de douche keerde Suarez terug op het veld om de fans alsnog te bedanken. Dit was op advies van financieel directeur Jeroen Slop. Waarom hij zich geroepen voelde dit te adviseren en waarom hij überhaupt daar was, ik ga er mijn hoofd maar niet over breken. Suarez werd direct weer in de armen gesloten door de Ajax - fans, die ook wel weten dat de spits onmisbaar is.

Van der Wiel reageerde via twitter, het medium dat mensen gebruiken als ze even niets te doen hebben. Gregory twittert de hele dag.
Hij vond dat de fans hem niet met respect behandelden. Zelfs Martin Jol reageerde op de onrust. In het verleden was het al uitzonderlijk dat de spelers de fans bedankten, maar op aandringen van het bestuur gebeurt dat nu veel vaker. Arm Ajax.

Nu Feyenoord constant verliest moeten de rasechte Rotterdammers Mario Been en Leo Beenhakker alle zeilen bijzetten om het legioen in toom te houden. De club is als de dood dat de pleuris uitbreekt. Bij Ajax werkt het anders, daar krijgen fans enkel de rol van consument toebedeeld. Zij zijn lucht voor de Amsterdamse directeuren, die zich ver weg van de gewone wereld aan het beraden zijn op commercieel aantrekkelijke projecten.

Recent heeft hoofd Marketing Henri van der Aat de database van Ajax - fans verkocht aan de Sponsor Bingo Loterij. In opdracht van Ajax worden de seizoenkaarthouders nu gepaaid voor commerciele doeleinden. Dat is erg: na een nederlaag gebeld worden door Humberto Tan. Diezelfde Van der Aat verbiedt VI om spelers van Ajax te gebruiken voor de Gillette speler van de week. Als een Ajacied de weekprijs wint wordt het Gillette logo weggelaten. Dat is triest.
In augustus zou het AD een kwartetspel op de markt brengen met spelers uit de eredivisie. De opbrengst zou goed worden besteed.
17 clubs zegden toe, Ajax weigerde.

Het resultaat mag er wezen. Naast het totaal vertroebelde imago is er een verlies van 22 miljoen euro geboekt. Het ooit beruchte bolwerk brokkelt af. Maar durf als fan geen kritiek te hebben.
Dan toon je geen respect.

copyright by © giro